Chili - Reisverslag uit Pichilemu, Chili van Marijn Mateman - WaarBenJij.nu Chili - Reisverslag uit Pichilemu, Chili van Marijn Mateman - WaarBenJij.nu

Chili

Door: Marijn

Blijf op de hoogte en volg Marijn

23 Januari 2019 | Chili, Pichilemu

Hola! Leuk dat je leest :)

In deze blog wil ik jullie graag vertellen over mijn reis door Chili. Louise, een vriendin van mij uit Aalten is namelijk naar Santiago (hoofdstad Chili) gevlogen, en vanaf daar zijn we samen 3 weken rondgetrokken. Het plan was een deel van Argentinië ook mee te pakken, maar door tijdgebrek zijn we, op Córdoba na, alleen aan de Chileense kant gebleven. Er is zóoo veel te zien in dat land, dat 3 weken ook bij lange na niet genoeg waren... Maar helaas hadden we niet meer tijd.

Om het overzichtelijk te houden, schrijf ik het op in paragrafen. Elke plaats één.

Córdoba - Santiago. [14-16 december]

Nadat ik mijn laatste toets had gemaakt, en mijn sleutel had ingeleverd bij mijn huisbaas, heb ik mijn grote koffer en laptop naar een vriend gebracht. Vanuit daar, na de laatste dingetjes geprint en geregeld te hebben, ging ik op weg naar Santiago, Chili. Ik kwam 's avonds rond 00:00 aan bij het hotel. Louise was die ochtend al aangekomen, en omdat zij natuurlijk de lange reis er net op had zitten, lag zij heerlijk te slapen. In de eerste instantie kreeg ik haar niet wakker, maar na zo'n kwartier op de bel hebben staan drukken, deed ze de deur toch open. Gelukkig maar, want ik was ook kapot (:
We hadden eigenlijk maar één volle dag in Santiago, en hebben die dus ook vol benut. 'S ochtends zijn we wat door het centrum gelopen, en daarna naar de heuvel van San Cristobal. Met een soort lift gingen we daar omhoog, want over die hele heuvel/berg was een soort park aangelegd, waar je mooi uitzicht had over de hele stad, en mooie parkjes hier en daar. Ook was er een kabelbaan die ons nog een stukje verder bracht.
Aan het eind van de middag zijn we nog naar een vismarkt geweest (binnen), en door een park gelopen, die ook op een heuvel lag. Uiteindelijk, na 26.000 stappen en een verhuizing naar een hostel (goedkoper), zijn we lekker in slaap gevallen.

Pichilemu [16-19 december)

De 16e zijn we vroeg opgestaan om de bus naar Pichilemu te pakken, ongeveer 4 uur vanaf Santiago. Deze plek stond niet op onze eerste planning, maar nadat een vriend van me ons daarover had getipt als goede surfplek, zijn we maar gewoon gegaan. Het staat bekend als Surf-hoofdstad van de wereld, en dat was te merken. Het dorpje zelf was nog redelijk groot, alles was van hout, en overal waren kleine surf- en toeristen winkeltjes, maar over het algemeen was het niet té toeristisch. We waren namelijk net vóór het hoofdseizoen, dat uit januari en februari bestaat.
Het hostel waar we in terecht kwamen, was heel klein en super gezellig, heel informeel. Het was eigenlijk meer een klein huisje die we deelden met 3 Zwitsers en één Braziliaanse. De eigenaar gaf toevallig ook surfles en had ook de benodigde spullen voor ons. Mijn eerste keer surfen was dus ook gelijk die eerste middag al gebeurd. Het was vooral koud, en moeilijk om überhaupt op het bord te gaan staan.. Maar na de volgende dag ook nog 2 keer te hebben geprobeerd, lukte dat staan op het laatst wel een paar keer, en dan is het wel erg gaaf!
Na een gezellige barbecue in het hostel op de laatste avond, waar we Terremoto hebben geprobeerd (wijn met ananas-ijs, typisch Chileens), zijn we de volgende ochtend nog naar een strandje geweest waar de golven 5 meter hoog zouden worden. Helaas was het erg mistig waardoor het niet heel mooi te zien was, maar de plek was zeker weten heel mooi. Daarna was het tijd om te bus terug naar Santiago te pakken

Isla de Chiloé [20-22 december]

Vanaf Santiago zijn we de 19e naar Puerto Montt (1,5 uur met het vliegtuig zuidelijker) gevlogen, en hebben we vanaf daar een nachtbus gepakt naar Castro, op Isla de Chiloé, het op één na grootste eiland van Chili, en vooral bekend vanwege de huisjes op palen. We sliepen de dagen dat we op het eiland waren, bij een man die we hadden gevonden op Couchsurfing. De 20e kwamen we vroeg aan, dus we hadden de hele dag nog. We zijn dan ook, na het verkennen van Castro, met een busje naar een plaatsje verderop gegaan (Dalcahue), en vanuit daar weer naar een ander eiland, naar het plaatsje Achao. De plaatsjes zijn allemaal heel klein, maar de eiland-cultuur was goed te merken. Veel vissers-boten en de kleine traditionele marktjes. 'S avonds heeft onze host ons meegenomen naar het strand, waar hij zijn honden altijd uitlaat. Vanuit daar konden we huizen zien van een bepaalde inheemse groep, en dat was de plek waar een rivier uitmondde in de zee.
De tweede dag zijn we naar het nationale park van Chiloé geweest. Het park had twee verschillende richtingen. Eén pad leidde tot een mooi uitzicht op de duinen en de zee (waar we ook een koe met haar kalf, midden op het pad tegen kwamen...). Het andere pad was wat langer, en had vooral veel verschillende plant- en boomsoorten. Het kwam uit op een soort oerwoud, waar dan ook weer bijzondere vogels zaten. Ik heb helaas te weinig verstand van planten en vogels om echt te kunnen onderscheiden wat nu bijzonder is en wat niet, maar het was wel mooi om zoveel verschillende soorten bij elkaar te zien.
Daarna zijn we naar Muelle de las Almas geweest. Dit was een wandeltocht van 45 min, eerst door een bos en daarna over heuvels, waarna we uitkwamen op een plek waar we super mooi uitzicht hadden op de zee, vanuit een hoger punt. Onderweg kwamen we ook vanalles tegen, van schapen tot paarden, en op het eind zelfs zeehonden.
De laatste dag op het eiland zijn we naar Ancud gegaan. Vanuit daar gingen we mee met een pinguin-tour. Eerst met een busje richting de bootjes. Onderweg kwamen we al langs allemaal mooie plekjes. Daarna gingen we op een bootje met een aantal andere toeristen, de zee op, met een gids. Deze kon ons vanalles vertellen over de pinguins en de andere vogels die daar leefden. Allemaal wel erg leuk om een keer te zien.

Puerto Montt [22-26 december]

De 22e zijn we, na de pinguins, teruggereisd naar Puerto Montt. Ook hier hadden we via via een host gevonden, die weliswaar buiten de stad woonde, maar met de bus was het prima te bereiken. De eerste dag hebben we samen gekookt, en zijn we daarna gelijk gaan slapen.
De dag erna, de 23e hadden we namelijk vroeg afgesproken met César, een jongen die ik ken uit Córdoba. Hij komt uit Puerto Montt en kon ons dus een hoop vertellen over de cultuur en geschiedenis van de regio. We zijn samen naar Frutillar geweest, een dorpje verderop, waar een super mooi museum (met een grote tuin) was over de Duitse kolonisatie van de regio. Daar zijn we wat langs de kust gelopen, en hebben ook nog een ander museum gezien dat eigenlijk gewoon een huis van een kunstenaar was, maar echt bomvol hing met briefjes van mensen uit heel de wereld, met berichtjes erop, erg indrukwekkend. Na Puerto Varas, een ander klein dorpje met een mooie kustlijn, zijn we terug gegaan naar Puerto Montt. Daar hebben we Mote con Huesillo geprobeerd, ook typisch Chileens. Het is sap van perzik, met een soort tarwe erin.
De dag erna hebben we rustig aan gedaan, en wat door het winkelcentrum rond gelopen. We moesten wisselen van slaapplek, en 's avonds hebben we afgeteld tot Louise haar verjaardag, de 25e.
Op eerste kerstdag zijn we naar Parque Nacional de Petrohue geweest. Het park was niet heel groot, maar wel super mooi. Het water was daar kraakhelder, en licht tot donkerblauw. Wel super koud, omdat het bergwater was. Daarna zijn we nog wat wezen drinken in Puerto Varas.
Op de 26e hadden we weer afgesproken met César en Diane (uitwisselings-meisje uit Córdoba), en zijn we wezen hiken in een ander nationaal park; Alerce Andino. Het was eigenlijk gewoon een bos, maar wel met mooie plekjes langs een riviertje, en uiteindelijk hebben we ook nog een vos van heel dichtbij gezien. (:

Villarrica [27-29 december]

Eigenlijk hadden we daarna naar Bariloche gewild, een plaatsje in Argentinië. Maar door tijdgebrek (wegens kerst) zijn we in Chili gebleven, en naar het plaatsje Villarrica gegaan, zo'n 3 uur ten noorden van Puerto Montt. Dat ligt aan een meer, en vanuit daar waren er veel activiteiten mogelijk (raften, canoën, canyoningen...). De eerste dag hebben we eerst het plaatsje een beetje bekeken, en gezwommen in het meer. De 28e hebben we een dagtour gedaan, waarbij we veel meren en watervallen hebben gezien. We gingen met een groep van ongeveer 16 mensen, en het was wel een gezellige dag. De tour ging naar Huilo Huilo, een natuurreservaat vlakbij. De laatste dag heeft Louise nog Canyoning gedaan, maar voor mezelf leek me dat niet zo veel. Ik ben daarom terug gegaan naar Puerto Montt om daar nog een deel van de stad te bekijken die ik nog niet had gezien; Angelmó. Die plek was erg interessant omdat het het hart van de economie daar is. Er zijn veel vis- en schaaldieren te koop, en ook zat er een groente en fruit marktje bij. Allemaal direct naast de haven, waar ook zeehonden van heel dichtbij te zien waren.
Later heb ik Louise van het busstation opgehaald, en hebben we nog één nacht in die stad geslapen.

Valparaíso [30 december - 01 januari]

De volgende ochtend hadden we een vlucht terug naar Santiago. Vanuit Santiago gingen we met de bus naar Valparaíso; een zeer bekende kustplaats op een uur afstand. Hier sliepen we bij 2 broers, Diego en David, waar we contact mee hadden gehad via couchsurfing. Zij boden ons een kamer aan in hun appartement die midden in het centrum bleek te zijn, heel chill! De eerste dag heeft Diego ons, na samen te hebben gegeten, het centrum laten zien, het centrale plein, de liftjes, en de gezelligste straatjes... De tweede dag wilden Louise en ik graag een walking tour doen, en die gids kon ons dan ook wat meer over de geschiedenis van bepaalde muurschilderingen en wijkjes vertellen. Daarna zijn we met z'n vieren wezen eten, en later nog naar het strand geweest in Viña del Mar, iets noordelijker.
'S avonds kwam de zus van de broers ook op bezoek, hebben we samen gekookt, en samen gegeten, waarna we met z'n allen naar het centrale plein Sotomayor gingen, met een fles champagne, want daar wachtten we het nieuwe jaar af. Vlak na 00:00 begon een vuurwerkshow van 20 minuten, heel mooi allemaal! Het vuurwerk is hier voor privé gebruik wel verboden, en Valparaíso is dé populairste plek voor Chilenen, maar ook voor Argentijnen, om het vuurwerk te bewonderen en het nieuwe jaar te vieren. Toen de muziek minder leuk werd, zijn we één van de 42 heuvels die Valparaíso rijk is op gegaan, maar daar was de muziek niet veel beter. Het was al tegen 5 uur, en we zijn dus toen maar naar huis gegaan. Een geslaagd nieuwjaar!
De volgende dag hebben we nog afgesproken met één van de meisjes die we in het hostel in Pichilemu hadden ontmoet, die ook toevallig daar was, en daarna zijn we in de bus gestapt; een 22 uur lange busrit naar het noorden van Chili.

Calama [2-3 januari]

De eerste stop was in Calama, waar we onszelf trakteerden op een hotel met zwembad en sportruimte. Verder was er in Calama niet zo heel veel te zien. We zijn er dan ook alleen maar 's avonds geweest, wat gegeten in het dorpje, en de volgende ochtend zijn we al doorgereisd naar San Pedro de Atacama, op zo'n 2 uur afstand.

San Pedro de Atacama [3 - 6 januari]

Toen we aankwamen in San Pedro, moesten we eerst op zoek naar een hostel. Die was vrij snel gevonden, waardoor we nog de hele avond hadden om uit te zoeken wat we de volgende dagen wilden doen. Het toerisme in San Pedro is erg aanwezig, in het centrum zitten tal van bureaus die tours aanbieden, en de straten waren bomvol van de toeristen. Dat vond ik zelf wat minder, in vergelijking was het noorden van Argentinië dan mooier en rustiger. Wel ligt het plaatsje in een natuur dat ik nog niet kende, namelijk midden in een woestijn (wel in een oase natuurlijk, waardoor je nog wel hier en daar wat groen zag). Maar de eerste avond gingen we bijvoorbeeld opzoek naar een mooie zonsondergang, en op nog geen 20 minuten lopen vanuit het centrum, stonden we midden in de woestijn, waar alles ver maar tegelijkertijd super ver weg lijkt. Het inschatten hoelang je over een bepaald stuk loopt is daardoor erg moeilijk...
Dag 2 begonnen we met een tour naar twee super mooie meren. De temperatuur van het water ligt daar onder 0, maar doordat ze een hoge zoutconcentratie hebben, bevriest het water niet. Het gebied ligt meer dan 4000 meter boven zeeniveau. Daar kwamen ook vicuña's voor, een soort lama die alleen op 4 km hoogte of hoger voorkomt. Na de meren, en een primitief dorpje met gewassen verbouwd op terrassen, gingen we naar een zoutvlakte, waar een meertje was met flamingo's. Daar kwamen twee soorten flamingo's voor, de Andino en de Chileense. De gids kon ons veel vertellen, wat wel interessant was.
'S middags hebben we mountainbikes gehuurd, en zijn we naar Valle de la Luna gegaan, een gebied op zo'n 10 kilometer afstand van San Pedro. Daar konden we door een grot lopen/kruipen/schuiven. Een eindje verderop (tegen de bult op) was Duna Mayor, waar we omhoog konden lopen om de zonsondergang te zien. Dat was erg mooi! Na dat de zon onder is, krijgt de lucht namelijk ook allerlei kleuren, roze, oranje, geel, wit... en dan juist als je naar de andere kant krijgt paars, blauw en dat in allemaal verschillende tinten. Zo mooi konden wij het helaas niet vastleggen op foto of film.... (Dus het was echt nog veeel mooier in het écht ;))
Op 5 januari gingen we weer 's ochtend met een tour mee. Dit keer naar de geisers, iets verder naar het Noorden, El Tatio. De gids heeft vanalles uitgelegd over hoe het ontstaat, en dat het water onder de grond een lager kookpunt heeft, en nog een hele boel meer, maar ik was eerlijk gezegd vrij moe, en heb dus niet alles onthouden .... ;) Maar het was wel leuk om een keer te zien, heet water dat omhoog komt uit de aarde, met een hoop waterdamp erbij. Er kwamen overigens geen giftige stoffen vrij, je kon er alleen wat hoofdpijn van krijgen als je er te lang in stond. Bij de geisers waren ook termas; natuurlijke warm-water bronnen. Daar hebben we nog eventjes in gezwommen, maar eerlijk gezegd viel me dat een beetje tegen. Misschien door de hoeveelheid mensen, of dat het voor mij gewoon veel op een zwembad leek.. Maar wel leuk om een keertje te zien :)
'S middags waren we best moe door het vroege opstaan elke keer, en hebben we dus geen andere tour gedaan, alleen nog een relatief korte walking tour over de geschiedenis van San Pedro. Ik ben daarna het dorpje in geweest om wat souvenirs te kopen (Louise had nog iets voor school te doen). Daarna zijn we op tijd naar bed gegaan, want de 6e hadden we een lange dag...

Córdoba [6-9 januari]
Op 6 januari hebben we eigenlijk niet zoveel gedaan. We hadden een vlucht van Calama naar Santiago in de ochtend, en tegen de avond een vlucht van Santiago naar Córdoba, Argentinië. We kwamen pas laat aan bij het huis waar we sliepen, maar kwamen erachter dat er vanalles had gelekt daar. Gelukkig niet waar we direct last van hadden, en dus zijn we maar gaan slapen. De volgende ochtend na het kleren wassen bleek dat de wasmachine ook kapot was, de hele keuken stond blank. Toch zijn we gewoon naar La Falda gegaan, waar we naar een soort zwembadpark zijn geweest, met watervallen, een riviertje en een aangelegd zwembad. Wel mooi, maar omdat het vakantie is in Córdoba, en veel te warm in de stad zelf, was het meeega druk...
De volgende dag heb ik Louise Córdoba laten zien, de belangrijkste en mooiste plekjes. 'S avonds hebben we Choripan in het park gegeten, een typisch broodje worst. De volgende dag zijn we nog naar het park geweest, en heb ik Louise de campus laten zien waar ik les heb gehad.
'S middags heb ik haar weggebracht naar het vliegveld, omdat zij alweer terug naar Nederland vloog.

[ Laatste week in Córdoba ]

Mijn laatste week in Córdoba sliep ik dus nog steeds in datzelfde huis. Het heeft niet meer geregend, dus last van de lekken had ik niet. Er waren wat spullen nat geworden, maar die droogden vrij snel aangezien de temperaturen weer snel rond de 30 uitkwamen. Helaas kon ik niet mijn kleren wassen, maar ach, het was nog maar één weekje.
Ik heb nog een aantal keer met Ana afgesproken, een vriendin van daar, en nog wat souvenirtjes gekocht hier en daar. Ook nog een ochtendje op het postkantoor gezeten, want mama had nog een pakketje gestuurd. Verder veel gelopen nog door het park, gegeten met een huisgenoot, koffer ingepakt.... Het was een beetje saai op een gegeven moment omdat eigenlijk iedereen met wie ik veel omging aan het reizen was, of al terug naar huis... Maar toch was het wel fijn, zo rustig :)
De stad was heel erg anders dan in de maanden dat ik er echt woonde. Misschien komt dat omdat ik aan de andere kant van de stad sliep, in een ander huis... maar naar mijn idee was de stad ook veel rustiger. Maar ik denk dat dit toch komt doordat het zomervakantie was daar, en dat alle studenten de stad uit waren vanwege de hitte. En aangezien Córdoba echt een studentenstad is, merk je het gelijk als zij er niet zijn...

Ondanks dat ik dus uiteindelijk niet zoveel voor mijn school heb gehaald, ben ik wel een enorme ervaring rijker, en zou ik het zo weer doen. Ik ben vooral dankbaar voor alle dingen die ik heb mogen zien, de leuke, gezellige avonden die ik heb gehad, en voor dat ik de Argentijnse cultuur heb mogen leren kennen. En natuurlijk de lieve nieuwe vrienden die ik heb gemaakt!

[ terugreis ]

Mijn terugreis is allemaal voorspoedig verlopen, en na een reis van ruim 23 uur in totaal, stonden mijn ouders en zusje me op te wachten op Schiphol. Vriendinnen en opa en oma's (en Jan), en collega's allemaal al weer gezien, waar ik erg blij mee ben. 'Lekker kleurtje' en 'ben je blonder geworden?' hoor ik veel, en dat is ook wel waar. Van de buitenkant ben ik wat bijgekleurd ;)

Dit was mijn laatste blog over mijn semester in het buitenland. Op het moment ben ik druk met het zoeken van een kamer of appartement in Den Haag (dus als je wat weet.....), en verder ligt het dus vooral daaraan en aan mijn universiteit hoe snel ik de andere dingen weer zal oppakken (werken/acro/sporten..), maar dat zal binnen een maandje hopelijk wel weer normaal gaan.

Het was een lange, maar super leuk dat je mijn blog hebt gelezen, en misschien wel gevolgd de afgelopen maanden, en mocht je ergens nog meer over willen weten, of vragen hebben over Latijns Amerika... stuur me gerust een berichtje :)

Lieve groetjes, Marijn
Ciaoo

  • 23 Januari 2019 - 18:09

    Hetty:

    Prachtig dat we je zo een beetje hebben kunnen volgen. Nu weer het `gewone`leven in;)
    Groeten van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijn

25/07/'18 - 17/01/'19: Córdoba, Argentina

Actief sinds 03 Aug. 2018
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 4868

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 07 September 2019

6 weken Colombia

25 Juli 2018 - 17 Januari 2019

Semester in Argentinië

Landen bezocht: