Visum, Iguazú en school - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Marijn Mateman - WaarBenJij.nu Visum, Iguazú en school - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Marijn Mateman - WaarBenJij.nu

Visum, Iguazú en school

Door: Marijn

Blijf op de hoogte en volg Marijn

02 November 2018 | Argentinië, Córdoba

Hallo allemaal!
Hierbij het derde reisverslag vanuit Córdoba.

Ik zal beginnen met vertellen over de reis naar Iguazú die ik heb gemaakt...
Alweer meer dan een maand geleden, ben ik met een groep van 100 (!) naar het noorden afgereisd, naar de grens met Paraguay en Brazilië. Na een busreis van zo'n 24 uur kwamen we aan in Puerta de Iguazú (Argentinië). Als eerste hebben we Minas de Wanda bezocht (een mijn). Hier kon je allerlei mooie stenen zien, erg mooi, maar na zo'n lange busreis had ik niet alle aandacht. In Puerta de Iguazú hielden we die avond nog een poolparty, waarna we de tweede dag de watervallen vanuit de Argentijnse kant bezochten. Het was heel indrukwekkend, het is eigenlijk een soort van park waar je door loopt, met allerlei mooie uitzichtpunten op de grote watervallen. Dat we met zoveel mensen waren had ik dan ook amper door.

De dag erna hebben we het drie-landenpunt bezocht. 2 rivieren (Paraná en Iguazú) kruisen elkaar hier, en vormen zo de grenzen tussen Brazilië, Paraguay en Argentinië. Ik zal een foto toevoegen waar je dat heel mooi kunt zien. Bijzonder aan deze plek vond ik dat de rivieren niet mengen, en dat kon je heel mooi zien omdat de Iguazú een rood/bruine kleur had, en de Paraná een blauwe kleur. Daarna zijn we de grens overgestoken om de watervallen van de Braziliaanse kant te bezoeken. We zijn met bootjes wezen varen op de rivier, en konden tot ongeveer onder de watervallen komen. Uiteraard helemaal nat, maar echt een hele gave ervaring, dat natuurgeweld. Onvergetelijk.

Op de foto's is goed te zien dat het water een rood/bruine kleur heeft. Dat is altijd wel zo (sinds 40 jaar, daarvoor was het 'gewoon' blauw), maar dit weekend extra werd er gezegd. De kleur is zo bruin omdat er de laatste jaren veel bomen zijn gekapt, waardoor de aarde het water niet meer vasthoudt, en zo beetje bij beetje mee getrokken wordt in de stroming.

Erg gave reis was het, met een gezellige groep. De busreis was lang, maar ik heb de terugweg eigenlijk alleen maar geslapen...

Vanaf deze reis (eind september) begonnen mijn lessen aan de uni ook (na de staking van 6 of 7 weken). De eerste twee weken kostte het me veel tijd om te wennen aan het lezen van zoveel teksten in het Spaans, en aan les krijgen in het Spaans in het algemeen. Daarna ging het stukje bij beetje beter. Desondanks valt het me zwaar, omdat mijn vakkenpakket mij niet helemaal ligt (ik was te laat met ruilen van vakken, mede door de staking). Daar is/was dus niets meer aan te doen. Ik zit nu in mijn laatste weken alweer (nog 2 te gaan). Ik zal proberen mijn best te doen om de vakken te halen, maar weet al zo goed als zeker dat ik een jaartje extra in Den Haag nodig zal hebben om mijn gemiste punten in te halen. School valt me dus best wel tegen, ondanks dat ik het wel interessant vind, of ja.. 2 van de 3 vakken dan. Literatuur is écht niet aan mij besteed..

En dan nog mijn Visum... Begin oktober. Na een avondje stappen had ik mijn afspraak om 8:00 bij de migratiedienst. Ik dacht dat het een kwestie van een uurtje was, maar helaas bleek dat niet zo. Na 2 uur wachten kreeg ik eindelijk een betalingsverzoek waarmee ik naar de bank moest, waar ik vervolgens nog een uur moest wachten. Daarna terug naar de migratiedienst om het betaalbewijs in te leveren en mijn visum in ontvangst te nemen. In totaal kostte het me zo'n 4,5 uur, maar heb ik wel eindelijk mijn Visum.... Niet eens een stempel in mijn paspoort, maar een a4-tje... Over een aantal weken moet ik daarmee via een website dan mijn visum downloaden geloof ik.. Maar het is in ieder geval allemaal in orde :)

Verder heb ik deze maand niet gereisd, maar de volgende reis staat al op de planning: over 2 weken zal ik met een groep naar het noorden van Argentinië gaan (Salta en Jujuy). Ik heb er onwijs veel zin in, want volgens de plaatjes is daar een natuur te zien die je nergens in Europa zult vinden.. Daarnaast komt een vriendin van mij me halverwege december bezoeken, en zullen we samen door de Andes en Chili reizen... Excitingg!

Lieve groetjes, Marijn

  • 05 November 2018 - 11:20

    Manouk:

    Hi Marijn,

    Ik had even helemaal gemist dat je een waarbenjij had, maar kwam hem bij toeval tegen en heb even een inhaalslag van je reisverslagen gemaakt :p Wat fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat je het naar je zin hebt. Balen dat het onderwijs pittig is en je tegenvalt, maar dat is natuurlijk niet het belangrijkste van een half jaar abroad. Het gaat juist om het reizen en alle nieuwe mensen die je leert kennen, de andere cultuur, omgeving en het genieten van je tijd daar! En zo te lezen, ben je daar heel goed mee bezig! Die studiepunten komen wel ;) (sorry, Jan en Lucienne). Heeel veel plezier nog daar en pas goed op jezelf! Liefs Manouk :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijn

25/07/'18 - 17/01/'19: Córdoba, Argentina

Actief sinds 03 Aug. 2018
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 4861

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 07 September 2019

6 weken Colombia

25 Juli 2018 - 17 Januari 2019

Semester in Argentinië

Landen bezocht: