Reizen, Tango en Mate - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Marijn Mateman - WaarBenJij.nu Reizen, Tango en Mate - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Marijn Mateman - WaarBenJij.nu

Reizen, Tango en Mate

Door: Marijn Mateman

Blijf op de hoogte en volg Marijn

26 Augustus 2018 | Argentinië, Córdoba

Hoi allemaal!

Hier mijn tweede reisverslag over mijn semester in Argentinië.
Het semester dat eigenlijk 3 weken geleden al had moeten beginnen, maar dat vanwege een staking door de docenten nog steeds stil ligt. De staking gaat in het kort over het lage salaris dat de docenten krijgen, wat in veel gevallen zelfs zo laag is, dat zij onder de armoedegrens leven. Daarnaast zijn er ook veel studenten actief in de protesten om hun steun aan de docenten te betuigen, maar ook om het gratis onderwijs te beschermen. "La educación no es privilegio, es un derecho" is het motto. (Het onderwijs is geen privilege, maar een recht).
Niemand weet hoe lang de stakingen nog gaan duren, wat voor mij niet heel fijn is. Op zich is mijn semester niet in gevaar, maar de toetsen zullen moeilijker zijn omdat lessen zijn uitgevallen.

Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel; ik heb nu bijvoorbeeld alle tijd om wat van de provincie te zien, de cultuur beter te leren kennen en natuurlijk de andere uitwisselingsstudenten!

[foto's worden toegevoegd]
Zo ben ik half augustus een weekendje met twee vriendinnen naar het bos geweest. We sliepen in een oud, klein huisje in the middle of nowhere. Geen internet, geen fatsoenlijke boiler en wakker worden met vogel geluiden overal. Vanuit hier bezochten we twee dorpjes: La Cumbrecita en General Belgrano. Beide getypeerd door de Duitse stijl van de huizen en gebouwen. La Cumbrecita was veruit het mooist; het ligt ook in een bos, en op verschillende plekken konden we watervallen, bergen en riviertjes zien. Het was alsof we rond liepen in een sprookjesbos.

Ook vorig weekend ben ik met dezelfde meiden een weekendje op pad geweest. Deze keer hadden we een auto gehuurd, omdat de bussen nou niet heel betrouwbaar zijn qua punctualiteit. Een auto huren is niet duur, en stukken makkelijker. We konden gaan waar we wilden. De eerste dag zijn we naar het stadje Alta Gracia gereden, om daar het museum van Che Guevara en een park te zien. Daarna doorgereden naar Quebrada de Condorito, een nationaal park. Erg mooi, hoewel het weer niet heel mooi was, best frisjes... Dit weekend sliepen we in een hutje bij een familie die we via couchesurfing gevonden hadden. Erg vriendelijke mensen ook! De volgende dag hebben we verschillende dorpjes bezocht, maar deze vielen best tegen. Het is echt de natuur erom heen dat het mooi maakt, maar de dorpjes zelf stellen niet zoveel voor naar mijn mening. Op dit punt waren we extra blij met onze auto omdat we dus overal heen konden rijden. De volgende dag zijn we via Carlos Paz weer terug naar Córdoba gereden.

Onderweg zijn we trouwens ook nog aangehouden door de politie (ik reed de hele tijd). We werden aangehouden omdat ik mijn licht niet aan had (op klaarlichte dag). Dat is strafbaar hier in Córdoba, maar daar wist ik natuurlijk niets van af. We zouden een boete krijgen van ongeveer 5000 pesos (€150). We moesten ongeveer 15 à 20 minuten wachten tot eindelijk de politieman weer terug kwam, en ons meedeelde dat hij 'helaas' de boete niet uit kon delen, omdat hij mijn gegevens niet kon vinden in het systeem. We mochten dus gelukkig doorrijden :)

Naast mijn uitstapjes gaat het in Córdoba ook goed. Elke week is er wel een feestje en ook eten we vaak buiten de deur omdat dat makkelijk is, en niet heel duur. Ook worden er af en toe activiteiten georganiseerd door een aantal mensen, zoals bijvoorbeeld een cursus Tango, een bijeenkomst over typisch eten uit Argentinië, en een mate middag (een soort thee die hier heel populair is, maar ik vind er niet veel aan :O ).

Mijn nieuwe huis bevalt me ook goed. Hier zal ik blijven tot in ieder geval eind december. Ik heb twee Franse huisgenoten die ik tot nu toe nog niet heel veel gesproken heb, maar dat zal vast binnenkort meer worden. Ik heb hier een eigen kamer met badkamer en deel dus de keuken en woonkamer met 2 anderen. Er is nog één kamer vrij, maar voor zover ik weet is daar nog niemand voor.

Foto's zal ik toevoegen onder dit reisverslag.
Leuk dat je de tijd nam om dit te lezen :)

Lieve groetjes uit Córdoba!
Marijn

  • 27 Augustus 2018 - 03:32

    Hans:

    Hey Marijn, leuk dat het goed gaat, jammer van de staking idd maar beetje cultuur snuiven toch ook niet vervelend

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marijn

25/07/'18 - 17/01/'19: Córdoba, Argentina

Actief sinds 03 Aug. 2018
Verslag gelezen: 836
Totaal aantal bezoekers 4868

Voorgaande reizen:

26 Juli 2019 - 07 September 2019

6 weken Colombia

25 Juli 2018 - 17 Januari 2019

Semester in Argentinië

Landen bezocht: